fredag 14 mars 2008

Storebror ser dig...

Satt på lunchen idag och läste en mycket bra krönika som handlade om att arbetsgivarna kontrollerar din profil på nätet, i bloggar och på t ex Facebook. Detta beteende får dessutom stöd av artiklar i våra tidningar där vi ständigt tipsas om "hur man skall vara" för att det just skall passa karriären. Men fy så tråkigt och stereotypt. Nä, en arbetsgivare som kontrollerar på det här sättet förtjänar inte att ha anställda. För i mitt tycke är mångfalld berikande, och är det inte berikande med en person som delar med sig av sitt kanske roliga och vilda liv? Vad är egentligen bäst för en persons karriär egentligen? Några vilda bilder från den senaste festen i en blogg, eller en korrekt person i Dagens Industri som svindlat eller lyckats sätta bolaget på ruinens brant? Och vad har dessa vilda bilder med yrkeslivet att göra egentligen? Personen ifråga gjorde det förhoppningsvis på sin fritid och kan förmodligen vara proffsig i sitt jobb.

Jag måste också nämna en platsannons jag såg en gång. Företaget sökte en nätverkstekniker.
"Vi söker dig som brinner för nätverk" inleddes annonsen.. Herregud tänkte jag, vadå brinner för nätverk? Dom söker banne mig ingen nätverkstekniker....

...dom söker en psykopat!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker din blogg är för mörk.

Mr Manager sa...

Men tack så j***a mycket för din konstruktiva kritik. Menar du i färg eller i innehåll? Eller både och?

Min blogg är, mörk eller inte, estetiskt snygg. Så det så

Anonym sa...

grymt skrivet, trist att eppe ska förstöra som vanligt med sin bittra syn på livet

Anonym sa...

Jag tycker bloggen är för mörk.