tisdag 29 januari 2008

En lektion i bitterhet II

Samkväm på jobbet! Jag verkligen hatar de tillställningarna. Det har nog mest att göra med människors inskränkthet och sociala osäkerhet. Låt mig ge ett exempel.

Jag jobbar som konsult, vilket innebär att jag oftast sitter ensam ute i olika uppdrag. Så gör också mina sk kollegor, dvs vi som är anställda på samma bolag. När det drar ihop sig till någonsorts samkvämsaktivitet, så sitter vi där ca 10 sk arbetskamrater och skall prata om saker och ting. Den första frågan är oftast:
-"jaha, och hos vilken kund är du nu?"
(Det borde du veta om du brydde dig det minsta eller??? Jag vet ju var du är!!!)
Den andra brukar vara:
-"går det bra då?"
(ja va fan, har jag någonsin misslyckats i ett uppdrag???)
Den tredje frågan kommer som ett brev på posten:
-"hur länge skall du vara där då?
(...bryr du dig egentligen????)
Håll med om att det låter skitkul på våra firmasamkväm?
När jag sen helt abrubt visar mitt missnöje med samtalsämnet brukar jag fråga:
-"Vilka tror du vinner Kvalserien? eller
-"Om du fick vara ledig ett år, vad skulle du göra då?"
Då stirrar de på mig som om jag kommer från månen...

...vem har problem egentligen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Så bra!